tirsdag 21. juni 2011

Skaldeman

Etter å ha spist lavkarbo i nesten ett år, følte jeg at ting hadde stoppet litt opp. Litt etter litt, smått om senn, merker man at man ikke er så striks lenger. Det blir litt for mye nøtter, en liten sjokoladebit som overlevde helga osv osv. Mange småting som gjorde at karbohydrat-nivået lå godt over det jeg skulle. Jeg begynte å lese Sten Sture Skaldemans bøker og fikk en aha-opplevelse. Jeg fant ut at jeg måtte tilbake til "scratch" for å få litt fart på sakene.

Min samboer sluttet å røyke etter å ha lest boka "Endelig ikke-røyker". Jeg tror jeg fikk litt samme følelsen etter å ha lest Skaldeman. Han er ikke medisiner, men har forsket på dette på egenhånd og med selvsyn sett hva som funker. Han er, som meg, tydeligvis veldig følsom for karbohydrater og legger på seg av en neve bær hvis han spiser det hver dag i ei uke. Jeg merker at jeg må ned på et veldig lavt nivå av karbohydrater for å bli kvitt søtsuget og "fysingen" på kveldene og etter middagen. Men med Skaldeman-mat klarer jeg det helt fint.

Skaldeman er journalist og skriver klart og tydelig og går rett på sak. På spørsmål om man kan gå tilbake til "vanlig" mat etter å ha gått ned i vekt med LCHF (Low carb - High fat) svarer han "Ja, det er klart du kan, hvis du vil bli fet og sjuk igjen". Klar tale, med andre ord. Poenget hans er at hvis du har blitt slank og frisk av å spise naturlig mat, har du ingen ønsker om å gå tilbake til det som gjorde deg sjuk og fet i utgangspunktet. En utskeielse i ny og ne kan man ta, så lenge man kjenner konsekvensene.

For de som vurderer lavkarbo og som kanskje er veldig overvektig og trenger raske resultater, og tåler å høre sannheten, anbefaler jeg virkelig bøkene til Skaldeman. De kan lastes ned som e-bok fra Lille Måne forlag. Jeg syns det fungerer utmerket. I alle fall for "Spis deg ned i vekt". I boka "GI Null!" er det en del oppskrifter, så den er kanskje grei å ha tilgjengelig på kjøkkenet?

_______________________
Even after having eaten low carb for almost a year, I felt like things had slowed down too much. I still lost weight, but at a very slow rate. You tend to have small excesses all the time and a lot of small excesses build up in the long run. I downloaded and read a few books by a Swedish journalist, Sten Sture Skaldeman, who has lost 60 kgs (130+ pounds) by eating fat. He initially was so fat and sick that he wanted to eat himself to death, only to find out that he was actually loosing weight instead. He has never been as healthy as he is now.

Little Moon Publishing will publish his book LOSE WEIGHT BY EATING in English in October. I highly recommend it. You will never look at eating the same way again and if you choose not to do anything about it, it's not because of lack of knowledge. It really gave me an increased motivation and gave me a new "kick start". I obviously have a very low tolerance of carbs and have to keep the levels down in order to maintain a weight loss.

The best thing about this diet is that I don't have any cravings at all for sweet stuff any more. I can look at a piece of chocolate and really search for the need to eat it, and not finding it. Anybody who knows me would think that that was impossible. Sugar cravings is the worst part of dieting and getting rid of that, along with hunger, are two major steps on the road to successful weight loss.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar