torsdag 29. mars 2012

Sjokoladekake med nøtter

Jeg fant en oppskrift på "brownies" hos Lavkarbo Norge. Jeg syns de smaker mer som sjokoladekake med nøtter enn brownies, men gode ble de uansett. Jeg modifiserte litt, for originaloppskriften inneholdt både dl og kopper og det er litt frustrerende. Jeg prøvde meg også med litt mer kakao og byttet ut litt av sukrinen med tagatesse. Den var god fersk i går, og nå etter et halvt døgn i kjøleskapet er den enda bedre!



Ingredienser: 
3 egg
1 dl Sukrin
0,5 dl Tagatesse
100g smør
1,5 dl melk
1,5 dl mandelmel fra Funksjonell mat
0,25 dl bakepro
0,25 dl fiberhusk
2 ss kakao
1,5 ts bakepulver
1 -2 dl nøtter (hasselnøtter/mandler/pekannøtter/valnøtter)
100 g mørk sjokolade

Min glasur: Smelt ca 100 g smør, og ta kjelen av plata.  Ha i passe mengde kakao og sukrinmelis. Kakk i ett egg og rør godt. 

(Originaloppskriften for glasur sa: en dl kremfløte og 100 g mørk sjokolade (70 – 85%)

Gjør dette; 1) Forvarm ovnen til 175 grader 2) Smelt smøret 3) Rør egg og Sukrin/Tagatesse så den blir en luftig eggedosis 4) Tilsett melken i smøret og bland væsken med eggedosisen 5) Bland alle tørre ingredienser og rør dette inn i røren 6) Grovhakk nøtter og sjokolade og vend dette inn i blandingen og rør om 7) Tilpass bakepapir til formen du skal bruke og hell røren i formen. Stek i midten av ovnen i ca 35 minutter. La kaken avkjøles. Jeg brukte en metallform fra Ikea på ca 20x25 cm. Kaka ble ganske høy, men ble godt gjennomstekt, så jeg vil neste gang steke den litt kortere for å forsøke å få den litt "seig" inni.


1 kommentar:

  1. Det er lagt ned mye arbeid i denne bloggen du er flink.
    Viste dere a kaldpresset sjokolade kan være SUPERFOOD
    så lenge det er produsert for å bevare mest mulig av antioksidantene og ikke er tilsatt masse sukker og usunt fett.
    Mangen opplever veldig positive ting ved å øke intaket av antioksidanter til det kroppen har behov for.
    Noe de ferreste av oss klarer i dag med det som folk ser på som
    sunt norsk kosthold.
    Jeg har gått ned 10kg på 2 mnd på dette.
    Eirik 32år http://helsesjokolade.blogg.no/

    SvarSlett