torsdag 5. januar 2012

Jula (snart) over

Det har ikke blitt helt lavkarbo i jula, men vi har klart oss ganske bra.
Vi hadde laget litt lavkarbo-snop som har hjulpet oss godt. Ellers er jo julematen som Skaldeman har sagt, helt perfekt. Bortsett fra lefsa. Jeg klarer meg ikke uten lefse i jula. Men prøver å spise lite lefse og masse kjøtt. Jeg trøster meg med at lefse inneholder mest potet og veldig lite mel.
Julekakespisinga har bestått for det meste av kransekake, og det er jo ikke den verste av dem.

Men vi klarer ikke å kutte helt tvert, så dessverre er det litt rester som må spises opp. Så lenge juletreet står, har vi fortsatt litt konfektspising på kveldstid. Men til helga ryker treet, så da ryker restene også! Da går det i søpla eller blir tatt med på jobben :)

Jeg kom over en blogg som lanserer begrepet "Sukkertrappa". Det er nok det som vanlige, normale, friske, ikke-sukkeravhengige personer kan benytte seg av med stort hell.

Gå sukkertrappen før du går lavkarboSvært mange har MYE å vinne både når det gjelder helsen og vekten ved å redusere på inntaket av sukker og karbohydrater, men å kutte dem ut helt er ikke nødvendig. Gå heller ned sukkertrappen istedet for å gå lavkarbo:

  1. Trappetrinn: Kutt ut sjokolade, godteri og brus i hverdagen. Gjeninnfør lørdagsgodtet. 
  2. Trappetrinn: Kutt ut boller, kaker, loff og fine bakevarer. 
  3. Trappetrinn: Spis grovt brød, helkorn, fullkornsris og -pasta. 
For folk som er sukkeravhengige, funker jo ikke dette helt optimalt og for folk som ikke tåler gluten/korn, er jo heller ikke dette et alternativ, men ingen har godt av for mye sukker og flere enn de som er klar over det, burde kjenne etter om de faktisk har godt av å spise mel og korn. Men kutter man ut sukker og hvitt hvetemel, har man jo kommet langt.

Når spisinga er i orden igjen, er det bare å komme seg på trening så fort den siste forkjølelsen har sluppet taket. Blir vel hard kamp om tredemøllene på Elixia i noen uker framover, men jeg får bite meg fast og holde ut til det blir litt mer levelig der nede. Sånn halvveis ut i februar begynner vel det verste rushet å ha gitt seg? :)

Jeg har lastet ned Libra-appen til Android og er spent på å se om jeg klarer å gå ned og nå målet mitt i år. Har vært mer eller mindre stabil siden sommeren, så nå må det et krafttak til for å komme i mål slik at jeg kan begynne å bygge opp en ny garderobe!

1 kommentar:

  1. Libra er gull. Den bruker jeg også :) Lykke til til oss begge to.. ;)

    SvarSlett